Hoe versterk je digitale weerbaarheid bij leerlingen? |
In deze editie staat digitale weerbaarheid centraal. Hoe ga je hier als school mee om en hoe versterk je het bij leerlingen? In het nieuwste wetenschapscollege laat Esther Rozendaal zien wat digitale weerbaarheid betekent voor het onderwijs en gaat Karim Amghar in op kansengelijkheid. Op 10 november kun je verder praten met Esther Rozendaal en Alexander Smit over hun colleges tijdens de online bijeenkomst. Meld je aan!
Meer nieuws: in september is Marvin Reuvers benoemd tot programmamanager van het Expertisepunt digitale geletterdheid: ‘Ik zie ernaar uit om met de collega’s van het expertisepunt vervolgstappen te gaan zetten, zeker nu de kerndoelen onlangs gepubliceerd zijn. Zodat scholen die vanuit het Masterplan Basisvaardigheden aan de slag gaan met digitale geletterdheid, geïnspireerd en verrijkt worden.’
Ook verandert de rol van SLO binnen het expertisepunt en vervullen zij vanaf januari een adviserende rol.
En noteer alvast 26 maart in je agenda voor de Lerarendag Digitale Geletterdheid! |
|
|
|
| |
|
|
|
|
Bekijk nu het wetenschapscollege over digitale weerbaarheid en kansengelijkheid! |
Hoe versterk je digitale weerbaarheid van leerlingen? En wat vraagt kansengelijkheid in een digitale context voor jouw onderwijs? In dit wetenschapscollege vertelt Esther Rozendaal (Erasmus Universiteit) over digitale weerbaarheid. In het praktijkcollege gaat Karim Amghar (mbo-docent en auteur) in op kansengelijkheid in het onderwijs.
#po #vo #go #mbo |
|
|
|
| |
|
|
|
|
SLO vervult vanaf 2026 een adviserende rol bij het Expertisepunt digitale geletterdheid |
Na tweeëneenhalf jaar succesvolle samenwerking van SLO en Kennisnet in het Expertisepunt digitale geletterdheid, verandert de rol van SLO. Vanaf 1 januari stopt SLO met de uitvoering van activiteiten, maar blijft in een adviserende rol kennis en expertise inbrengen.
#po #vo #go #mbo |
|
|
|
| |
|
|
Digitale weerbaarheid betekent dat kinderen en jongeren de kennis, vaardigheden en het gedrag ontwikkelen om de kansen van de digitale wereld te benutten en zich te beschermen tegen de risico’s ervan. In haar blog in deze nieuwsbrief laat Esther Rozendaal zien dat digitale weerbaarheid verder gaat dan alleen kennis van media. Het vraagt ook inzicht in hoe kinderen denken, voelen en hun online leefwereld ervaren. Wil je meer lezen over hoe digitale weerbaarheid in het onderwijs gestimuleerd kan worden? Dan zijn onderstaande publicaties een goed startpunt. |
|
|
|
| |
|
|
|
|
Digitale weerbaarheid begint met leren hoe je bewust, kritisch en actief omgaat met online media. Maar het blijkt dat ook als leerlingen al veel weten, ze hier vaak niet naar handelen. In het programma MediaMovez denken en praten leerlingen uit groep 7 en 8 over hun eigen online ervaringen. Een mooie kans voor leraren om te horen hoe ze leerlingen kunnen ondersteunen bij dit uitdagende onderwerp.
#po |
|
|
|
| |
|
|
|
|
Position paper: Het digitale prisma belicht |
Het Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn legt in het position paper ‘Het digitale prisma belicht’ uit wat we al weten over de invloed van digitale technologie op ons welzijn. Er worden concrete adviezen gegeven voor onder andere digitale mediagebruikers, ouders, onderwijsinstellingen, overheden en de industrie.
#po #vo #mbo |
|
|
|
| |
|
|
|
|
Essay: Digitale weerbaarheid |
In het essay ‘Digitale weerbaarheid: een pleidooi voor participatie van kinderen’ wordt besproken hoe we ervoor kunnen zorgen dat kinderen de kansen van de onlinewereld succesvol benutten en tegelijkertijd op een weerbare manier omgaan met de risico’s. In dit essay uit de UNICEF-essaybundel ‘Kinderrechten in de digitale wereld’ laten de auteurs zien dat digitale weerbaarheid meer vraagt dan mediawijsheid: ook motivatie, zelfregulatie en een ondersteunende omgeving spelen een rol.
#po #vo #go #mbo |
|
|
|
| |
|
|
|
|
Digitale weerbaarheid: wat kinderen nodig hebben om online uitdagingen aan te gaan |
Kinderen gebruiken dagelijks digitale media. Dat biedt kansen voor contact, identiteit en leren. Maar het brengt ook risico’s mee, zoals druk op welzijn, privacy en blootstelling aan desinformatie. De kernvraag is: wat hebben kinderen nou echt nodig om wijs en weerbaar te zijn in de online wereld? |
|
Hoogleraar Digitale weerbaarheid en veerkracht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam |
|
|
|
| |
|
|
Waarom is digitale weerbaarheid belangrijk? |
Digitale weerbaarheid is om meerdere redenen van groot belang. Veel van het leven speelt zich tegenwoordig namelijk online af, zowel op school als daarbuiten. Het gaat er daarbij steeds meer om of je vaardig en wijs met technologie omgaat. Denk bijvoorbeeld aan:
- Risico’s inschatten: herkennen van misleiding, nepnieuws en online grensoverschrijding. Snappen hoe algoritmes, privacy en online beïnvloeding werken.
- Passend handelen: weten hoe te blokkeren, melden of hulp vragen – en dit ook durven.
- Bewuste keuzes maken: nadenken vóór het klikken of delen, en eigen grenzen bewaken – ook zonder toezicht.
- Veilig omgaan met technologie: sterke wachtwoorden en privacy-instellingen gebruiken. En informatie op betrouwbaarheid kunnen inschatten.
Dit geldt natuurlijk voor iedereen. En weerbaar zijn betekent niet dat iemand nooit fouten maakt of nooit slachtoffer kan worden. Het betekent: ik kan omgaan met digitale risico’s zonder blijvende schade. Omdat ik weet wat ik kan doen en wie ik kan inschakelen. |
|
|
|
| |
|
|
|
| |
|
Op de i&i-conferentie gaat keynote spreker Erik Barendsen in op ‘Digitale geletterdheid: lessen uit onderzoek’. Vervolgens zijn er workshops in zes thema’s: AI, Lesideeën, Didactiek, Maatschappij & Ethiek, Informatica van de toekomst en Ontwerpen & Maken. Locatie is dit jaar de Hogeschool Utrecht. |
|
|
|
|
Tijdens de Week van de Mediawijsheid 2025 van Netwerk Mediawijsheid staat bewust omgaan met schermgebruik centraal. Voor leraren is dit het moment om met leerlingen stil te staan bij de invloed van digitale media op aandacht, welbevinden en sociale interactie. |
Wat betekenen digitale inclusie en digitale weerbaarheid voor jouw onderwijs? Het Expertisepunt digitale geletterdheid organiseert een online bijeenkomst waarbij je in gesprek kunt gaan met Alexander Smit en Esther Rozendaal, de eerste twee sprekers van de wetenschapscolleges in dit najaar. |
Hoe geef je als schoolteam vorm aan een doordacht curriculum op basis van actuele kerndoelen, examenprogramma’s en leerlijnen? SLO organiseert het congres ‘Samen van doelen naar onderwijs’ – een inspirerende onderwijsdag vol verdieping, ontmoeting en praktische inzichten. |
Onderwijsprofessional en -adviseur Karim Amghar spreekt op de 8e editie van OnderwijsInzicht. Je leert en hoort er alles over Slimmer organiseren met ICT. Van digitale veiligheid tot digitale geletterdheid, van leermiddelen tot innovatie, van artificial intelligence tot professionalisering. |
Het Expertisepunt digitale geletterdheid organiseert de Lerarendag van de Digitale Geletterdheid op 26 maart. Een inspirerende dag waarop wetenschappelijke inzichten en praktijkervaringen samenkomen om leraren te versterken bij het vormgeven van digitale geletterdheid op school. |
|
|
|
| |
| |
|
|
Heb je een vraag over digitale geletterdheid in het onderwijs? Stel deze via onze website. We beantwoorden je vraag binnen drie werkdagen. |
|
|
|
|
|
|
|
Deze nieuwsbrief is een uitgave van het Expertisepunt digitale geletterdheid. |
Het Expertisepunt digitale geletterdheid is een samenwerking van Kennisnet en SLO en ondersteunt het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs bij digitale geletterdheid. |
Je ontvangt deze nieuwsbrief omdat je je hiervoor hebt aangemeld. |
Als je geen nieuwsbrief meer wilt ontvangen, kun je je hier afmelden. |
|
|
|
| |
|
|
|