Updates en inzichten rond digitale inclusie voor jouw onderwijs |
Welkom terug na de zomervakantie! Een mooi moment om stil te staan bij digitale inclusie, het thema van deze nieuwsbrief en van het tweede wetenschapscollege. Deze maand veel nieuws: op 1 september zijn de definitieve conceptkerndoelen gepubliceerd en op 15 september is het tweede wetenschapscollege live gegaan. Op 10 november volgt een bijbehorende online bijeenkomst. Zet 26 maart 2026 ook alvast in je agenda voor de Lerarendag Digitale Geletterdheid. Misschien kwam je ons al tegen bij de OCW Startbijeenkomsten in Eindhoven, Utrecht en Zwolle. We zijn volgende week nog in Leiden. In deze nieuwsbrief vind je alle updates en praktische inzichten rond digitale inclusie voor jouw onderwijs. Veel leesplezier! |
|
|
|
|
|
|
|
Definitieve conceptkerndoelen gepubliceerd |
De definitieve conceptkerndoelen digitale geletterdheid zijn op 1 september gepubliceerd. Daarmee krijgt digitale geletterdheid voor het eerst een wettelijke plek in het curriculum. De drie conceptkerndoelen richten zich op het gebruiken van digitale technologie en media, het creëren van digitale producten en het participeren in de gedigitaliseerde wereld.
#po #vo #go |
|
|
|
|
|
|
|
Bekijk nu het wetenschapscollege over digitale inclusie! |
Een college met een wetenschappelijk perspectief van Alexander Smit (Rijksuniversiteit Groningen), die promoveert op sociaal-digitale ongelijkheid. Daarbij een praktijkcollege van Oscar Lepoeter (Windesheim) over de digitale kloof vanuit leraar- en leerlingperspectief.
Praat verder met Alexander Smit en Esther Rozendaal over hun colleges op 10 november tijdens de online bijeenkomst. Meld je aan!
#po #vo #go #mbo |
|
|
|
|
|
|
Digitale inclusie betekent dat elke leerling en student ook in de digitale wereld moet kunnen meedoen. In de blog in deze nieuwsbrief laat Alexander Smit zien hoe belangrijk het is om de sociaal-digitale leefwereld van leerlingen centraal te stellen. Onder welke voorwaarden kunnen zij leren en oefenen? Wil je meer lezen over hoe digitalisering kansengelijkheid in het onderwijs beïnvloedt en welke aandachtspunten daarbij horen? Dan zijn onderstaande publicaties een goed startpunt. |
|
|
|
|
|
|
|
Artikel: Geef kansengelijkheid bij digitalisering in het onderwijs meer aandacht |
Hoe ga je als school bewust om met digitale ongelijkheid? In dit artikel van Kennisnet lees je welke knelpunten er zijn en welke handvatten helpen om digitalisering eerlijker en inclusiever in te zetten. Relevant voor schoolleiders, leraren en beleidsmakers die werken aan gelijke kansen in het onderwijs.
#po #vo #go #mbo |
|
|
|
|
|
|
|
Publicatie: AI en kansengelijkheid |
Gaat kunstmatige intelligentie kansengelijkheid in het vervolgonderwijs vergroten of juist verkleinen? Deze publicatie van Npuls zet de voor- en nadelen op een rij en benadrukt dat zonder ingrijpen ongelijkheid waarschijnlijk toeneemt. Het document biedt richtlijnen en praktische stappen om AI zorgvuldig en eerlijk in te zetten in het mbo. Interessant voor beleidsmakers, docenten en onderwijsondersteuners.
#mbo |
|
|
|
|
|
|
|
Essay: Kinderen online: digitale inclusie als fundamenteel recht |
Dit UNICEF-essay van Alexander van Deursen (Universiteit Twente) gaat in op digitale inclusie als kinderrecht. Op basis van twintig jaar onderzoek beschrijft hij hoe verschillen in toegang, vaardigheden en gebruik leiden tot sociale ongelijkheid. Het essay sluit af met concrete aanbevelingen voor iedereen in het onderwijs die met kansengelijkheid en digitalisering aan de slag wil.
#po #vo #go #mbo |
|
|
|
|
|
|
|
Sociaal-digitale ongelijkheid: bouwen aan digitaal kapitaal |
Digitalisering belooft efficiëntie en vooruitgang, maar in de klas zien we de prijs. Leerlingen met rust, wifi en een eigen device schieten vooruit. Leerlingen die deze voorwaarden missen, moeten meer zelf regelen, leren met minder steun en lopen vaker vast. Het is belangrijk om de sociaal-digitale leefwereld van leerlingen centraal te stellen en digitaal kapitaal op te bouwen: het vermogen om technologie, kennis en netwerk doelgericht te gebruiken op school, thuis en later op het werk. |
|
Onderzoeker en docent aan de Rijksuniversiteit Groningen |
|
|
|
|
|
|
Hoe kan ik digitale inclusie vormgeven op mijn school? |
Digitale inclusie betekent dat alle leerlingen volwaardig mee kunnen doen in het digitale onderwijs en in de samenleving: toegang tot devices en internet, passende en toegankelijke middelen, een veilige omgeving en de juiste digitale vaardigheden. Dit betekent voor de schoolsituatie:
- De leraar – past digitale middelen inclusief toe, differentieert, stimuleert digitale geletterdheid en signaleert drempels bij leerlingen of collega’s.
- De schoolleider – zorgt voor visie, professionalisering, infrastructuur en een open leercultuur.
- De bestuurder – verankert digitale inclusie in beleid, verdeelt middelen eerlijk, zoekt samenwerking en monitort effecten.
Mogelijke stappen voor je bestuur of school zijn: vorm een werkgroep, doe een nulmeting, stel doelen, start met kleine pilots, evalueer en schaal op. Er zijn wel verschillen tussen sectoren. Het primair onderwijs richt zich vooral op basisvaardigheden en intensieve begeleiding door leraren, met een belangrijke rol voor ouders in toegang en ondersteuning thuis. Het voortgezet onderwijs legt meer nadruk op verantwoordelijkheid en zelfstandigheid van leerlingen, kritisch denken en het gebruik van eigen devices (BYOD of schoollaptop). Ook hier blijft ouderbetrokkenheid belangrijk. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Wat betekent AI voor jouw school, en hoe geef je daar richting aan? Tijdens deze middag georganiseerd door Kennisnet ga je als schoolteam aan de slag met de vraag hoe je afspraken ontwikkelt rond artificiële intelligentie, passend bij je eigen schoolcontext. Met keynote-spreker Wilfred Rubens. |
|
|
|
|
Het Expertisepunt digitale geletterdheid publiceert op de website deel drie in de reeks wetenschapscolleges. Esther Rozendaal (hoogleraar Erasmus Universiteit Rotterdam) gaat in op digitale weerbaarheid. Karim Amghar (mbo-docent en auteur) vertelt in het praktijkcollege over kansengelijkheid. |
Tijdens de Week van de Mediawijsheid 2025 van Netwerk Mediawijsheid staat bewust omgaan met schermgebruik centraal. Voor leraren is dit het moment om met leerlingen stil te staan bij de invloed van digitale media op aandacht, welbevinden en sociale interactie. |
Wat betekenen digitale inclusie en digitale weerbaarheid voor jouw onderwijs? Het Expertisepunt digitale geletterdheid organiseert een online bijeenkomst waarbij je in gesprek kunt gaan met Alexander Smit en Esther Rozendaal, de eerste twee sprekers van de wetenschapscolleges in dit najaar. |
Hoe geef je als schoolteam vorm aan een doordacht curriculum op basis van actuele kerndoelen, examenprogramma’s en leerlijnen? SLO organiseert het congres ‘Samen van doelen naar onderwijs’ – een inspirerende onderwijsdag vol verdieping, ontmoeting en praktische inzichten. |
Het Expertisepunt digitale geletterdheid organiseert de Lerarendag van de Digitale Geletterdheid op 26 maart 2026. Een inspirerende dag waarop wetenschappelijke inzichten en praktijkervaringen samenkomen om leraren te versterken bij het vormgeven van digitale geletterdheid op school. |
|
|
|
|
|
|
|
Heb je een vraag over digitale geletterdheid in het onderwijs? Stel deze via onze website. We beantwoorden je vraag binnen drie werkdagen. |
|
|
|
|
|
|
Deze nieuwsbrief is een uitgave van het Expertisepunt digitale geletterdheid. |
Het Expertisepunt digitale geletterdheid is een samenwerking van Kennisnet en SLO en ondersteunt het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs bij digitale geletterdheid. |
Je ontvangt deze nieuwsbrief omdat je je hiervoor hebt aangemeld. |
Als je geen nieuwsbrief meer wilt ontvangen, kun je je hier afmelden. |
|
|
|
|
|
|
|