Nieuw schooljaar, nieuwe website: ontdek alles over digitale geletterdheid! |
Met de start van dit nieuwe schooljaar lanceren we ook onze vernieuwde website over digitale geletterdheid! Op expertisepuntdigitalegeletterdheid.nl vind je voortaan actuele informatie, tips en inspiratie voor het vormgeven van jouw onderwijs in digitale geletterdheid. Of je nu in het funderend of gespecialiseerd onderwijs werkt, of in het mbo.
Op de website ontsluiten we betrouwbare informatie over digitale geletterdheid in het onderwijs. De bronnen die wij opnemen, zijn evidence informed. Ze stellen het belang van het onderwijs voorop. Ze passen bij de conceptkerndoelen digitale geletterdheid of zijn relevant voor digitale geletterdheid in de klas. En sluiten aan op het curriculum.
|
|
|
|
|
|
|
Laat je horen: hoe kan het Expertisepunt digitale geletterdheid jou helpen? |
Misschien is jouw school al bezig met de implementatie van digitale geletterdheid in het curriculum. Jouw ervaringen zijn cruciaal voor de ontwikkeling van het expertisepunt. Daarom nodigt het expertisepunt je uit voor een van de online en fysieke bijeenkomsten in september en oktober.
|
|
|
|
|
|
|
Didactief themanummer digitale geletterdheid |
Begin september bracht onderwijsvakblad Didactief een themanummer uit over digitale geletterdheid. Het magazine bevat wetenschappelijke inzichten en aansprekende praktijkvoorbeelden van digitale geletterdheid in de klas.
|
|
|
|
|
|
|
Maak van jouw leerlingen Mediamasters! |
In november is de Week van de Mediawijsheid. Een moment dat zich goed leent om op een laagdrempelige manier aan de slag te gaan met digitale geletterdheid. Ontdek hoe mediawijs jouw klas is, door deel te nemen aan de wedstrijd van Mediamasters.
|
|
|
|
|
|
|
Anika Embrechts over technologie en digitale geletterdheid |
Anika Embrechts is lid van het kerndoelenteam digitale geletterdheid van SLO. Zij gelooft dat iedereen technologie kan begrijpen, als het op een eenvoudige manier wordt uitgelegd. Op de website van Techniekpact vertelt ze over hoe zij denkt dat het onderwijs leerlingen digitaal zelfredzaam kan maken.
|
|
|
|
|
|
|
Trimbos over de impact van digitale media op jongeren |
Nastasia Griffioen is onderzoeker en coördinator bij het Trimbos-instituut. In een blog reageert ze op de media-aandacht voor het boek ‘Generatie angststoornis’ van Jonathan Haidt. In zijn boek stelt Haidt sociale media verantwoordelijk voor de mentale gezondheidscrisis onder jongeren. Volgens Griffioen zijn deze claims te kort door de bocht.
|
|
|
|
|
|
|
Het belang van lezen bij digitale geletterdheid |
In een recent artikel van ‘PrimaOnderwijs’ bespreken lector Anneke Smits en Sharity Blankert (Signum Onderwijs) het belang van leesvaardigheid als basis voor digitale geletterdheid. Volgens Smits is digitaal lezen een complexe vaardigheid die vraagt om kritisch kunnen omgaan met informatie.
|
|
|
|
|
|
|
Digitale geletterdheid en de kracht van het domme |
Stel, je bent leraar en je vindt digitale technologie moeilijk, je voelt je niet competent. Nu komen de kerndoelen digitale geletterdheid eraan. Er wordt gezegd: ga ermee aan de slag. Probeer maar. Wees niet bang. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Op een dag doet zich in de klas een moeilijke situatie voor en je moet wel aan de bak. Wat nu?
|
|
Strategisch adviseur digitale geletterdheid bij Kennisnet |
|
|
|
|
|
Wij zijn op zoek naar een spreker over digitale geletterdheid. Kunnen we hiervoor bij jullie terecht? |
Er zijn landelijke en regionale aanbieders, zowel publieke als private partners, die hierin voorzien. Vanwege onze onafhankelijke positie verwijzen we niet door naar een bepaalde organisatie of persoon.
We raden je aan om contact op te nemen met een lokale of regionale onderwijsadviesorganisatie. Netwerk- of koepelorganisaties die hierbij kunnen helpen zijn bijvoorbeeld Netwerk Mediawijsheid of Onderwijs Ontwikkeling Nederland (OON). Zij kunnen je gerichter verwijzen naar een onderwijsadviseur, begeleider, inspirator of een organisatie die hierin kan ondersteunen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Voor veel scholen en schoolbesturen is de vraag: welke invloed krijgen artificial intelligence en toepassingen zoals ChatGPT dit jaar op onze school – en welke invloed willen we ze geven? Daarover gaat dit webinar van Kennisnet.
|
|
|
|
Tijdens deze training van VO-content word je meegenomen in de mogelijkheden van tools als ChatGTP om je eigen werk te vereenvoudigen. Naast deze tips en tools wordt er ook ingehaakt op het T-PACK-model én wordt er verder ingegaan op de basis van AI met een aantal voorbeelden van hoe je het toe kan passen.
|
In deze webinar van Wetenschapsknooppunt Amsterdam vertelt Feline Hermans (hoogleraar Informatica aan de VU) hoe je kinderen het beste kunt leren programmeren. Daarnaast deelt ze haar eigen lesmateriaal op het gebied van programmeren: Hedy, en laat ze zien hoe je hier een les mee kunt geven.
|
Een symposium van Kennisnet en Universiteit Utrecht over hoe de publieke sector zeggenschap behoudt en hoe we eigenaar kunnen blijven van ‘ons’ onderwijs. Zeker in een tijd waarin we steeds afhankelijker worden van platforms en AI-infrastructuur van grote techbedrijven. Wat zegt onderzoek hierover?
|
De Week van de Mediawijsheid is de jaarlijkse bewustwordingscampagne over het kritisch en actief omgaan met media. Tijdens de Week van de Mediawijsheid organiseren ieder jaar tal van netwerkpartners en andere partijen in het kader van de campagne verschillende activiteiten door het hele land.
|
|
|
|
|
|
|
Heb je een vraag over digitale geletterdheid in het onderwijs? Stel deze via onze website. We beantwoorden je vraag binnen drie werkdagen. |
|
|
|
|
|
Deze nieuwsbrief is een uitgave van het Expertisepunt digitale geletterdheid. |
Het Expertisepunt digitale geletterdheid is een samenwerking van Kennisnet en SLO en ondersteunt het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs bij digitale geletterdheid. |
Je ontvangt deze nieuwsbrief omdat je je hiervoor hebt aangemeld. |
Als je geen nieuwsbrief meer wilt ontvangen, kun je je hier afmelden. |
|
|
|
|
|
|